Smoothie, czyli moc zielonych koktajli

Obecnie rzadko się zdarza, by ktoś, kto uprawia dowolną dyscyplinę sportu oraz zdrowo się odżywia, nie słyszał o tzw. zielonych koktajlach. Smoothie, bo o nich mowa, zyskują coraz większą popularność wśród osób prowadzących aktywny tryb życia i dbających o właściwą dietę. Świadczą o tym liczne przepisy na zielone koktajle, które można znaleźć w wielu książkach i gazetach, a także na stronach internetowych, nie tylko tych z dziedziny fitness. Ale dlaczego konkretnie smoothie cieszą się takim uznaniem?

Smoothie powstają na bazie zmiksowanych surowych owoców, warzyw, a czasami też i przypraw, ziaren lub nasion. Jedną z zalet sporządzanych w ten sposób napojów jest właśnie duża dowolność w kwestii doboru składników. Niemniej, aby nasz organizm zyskał jak najwięcej na wypitym koktajlu, należy pamiętać o pewnych zasadach przygotowywania smoothie.

Zdrowe smoothie – takie, jakie lubisz

Oczywiście, osobną rzeczą pozostaje smak napojów typu smoothie, który zwyczajnie może przypaść do gustu lub też nie. Jednak spora liczba sympatyków zielonych koktajli pokazuje, że nawet zmiksowane, surowe warzywa potrafią w tym aspekcie zaoferować znacznie więcej, niż by się wydawało. Warto natomiast zwrócić uwagę na to, co pewne, a mianowicie – prozdrowotne właściwości takich produktów. Przede wszystkim, zielone koktajle kryją w sobie bogactwo witamin i składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Co więcej, decydując o tym, jakie warzywa lub owoce zostaną użyte do wykonania smoothie, jesteśmy w stanie sporządzić napój zawierający konkretne, potrzebne nam elementy. Ponadto, pożywne oraz łatwe do zrobienia smoothie znakomicie sprawdza się w sytuacjach, gdy, żyjąc w biegu, nie zawsze mamy czas na spokojne przygotowanie zdrowego posiłku.

Zobacz także: Dieta na stres: produkty, które przyniosą ukojenie

Wróćmy jednak na chwilę do smaku smoothie, by podkreślić, że on też może być przez nas modyfikowany. Co prawda, bazowymi składnikami tego typu koktajli są zielone warzywa, takie jak jarmuż, szpinak czy rukola – ale poza tym liczba i rodzaje składników, jakie dodamy, pozostają dowolne. Warto jednak pamiętać, że obecność owoców w smoothie poprawia jego konsystencję, a także w naturalny sposób dosładza przygotowany napój. Dodatkowo, wzbogaca koktajl w potas oraz selen. Zresztą, jeśli chodzi o samą postać napoju, z nią również możemy eksperymentować, próbując, co nam bardziej odpowiada: czy rzadsza forma smoothie, czy jednak gęściejsza, z małymi kawałkami warzyw lub owoców. Zaś sposób przygotowania koktajlu (czyli poddawanie produktów miksowaniu, a nie wyciskaniu) sprawia, że smoothie wykazuje dużą zawartość antyoksydantów – więcej o ich znaczeniu dla naszego organizmu w artykule na portalu kreatywna.pl.

Pozytywne aspekty picia zielonych koktajli

Decydując się na detoks z udziałem zielonych koktajli – np. pijąc je kilka razy dziennie przez parę dni – jesteśmy w stanie oczyścić swój organizm z toksyn, a także zejść odrobinę z wagi. Jakie inne rezultaty picia smoothie możemy zaobserwować? Skóra staje się wtedy gładsza, a włosy odzyskują swój blask. Ponadto, zielone koktajle powodują uczucie lekkości, a przy tym nierzadko poprawiają nasze ogólne samopoczucie. Składniki, które warto dodać do smoothie, to olej kokosowy, mleko bez laktozy, mleko kokosowe, siemię lniane, ziarna czarnego sezamu, spirulina, awokado, a także nasiona chia. Zwłaszcza te ostatnie są doskonałym źródłem białka, zazwyczaj spożywanego w zbyt małych ilościach. Zaś przy intensywnym trybie życia zamiana jednego posiłku na pożywny koktajl okaże się dużym udogodnieniem.

O czym należy pamiętać przy spożywaniu smoothie

Choć picie smoothie daje naszemu organizmowi wiele korzyści, to jednak powinniśmy mieć świadomość, jakie skutki może przynieść brak umiaru w spożywaniu zielonych koktajli. Przede wszystkim, po takim napoju poziom cukru bardzo szybko rośnie, jednak później drastycznie spada. W porównaniu do spożycia tej samej ilości warzyw i owoców w ich nieprzetworzonej postaci, proces ten zachodzi zdecydowanie bardziej dynamicznie. Organizmowi w takich momentach może włączyć się „obawa przed głodowaniem”, dlatego też odkłada tłuszcz na zapas. Ponadto, gdy pijemy smoothie, nasz mózg nie odczytuje tego jako posiłku, a w rezultacie – nie wywołuje wrażenia sytości. Zjadając taką samą ilość warzyw i owoców, dokładnie je przeżuwając, będziemy się czuli bardziej najedzeni, niż po spożyciu zielonego koktajlu. Niewskazane jest również zbyt częste picie smoothie o takim samym składzie, a zwłaszcza tych na bazie jarmużu czy szpinaku, by organizm nie był przeciążony przez zbyt dużą ilość szczawianów.

Jeśli więc będziemy przygotowywać zielone koktajle w odpowiedni sposób oraz staną się one kolejnym elementem zbilansowanej diety, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dzięki nim zyskamy więcej zdrowia, energii i dobrego samopoczucia.

Źródło: infoss

Website: