Lokowanie produktu w audycjach TV – kolejny krok zaawansowania reklamy

Co jakiś czas, oglądając programy telewizyjne, seriale a nawet filmy, jesteśmy wciąż bombardowani informacją, iż dany program zawiera lokowanie produktu. Przyzwyczailiśmy się już do tradycyjnych reklam w telewizji. Lokowanie produktu, to jednak jakaś nowość, którą może łatwiej zaakceptować ale nadal jest ona dość uciążliwym sposobem na promocję produktu.

Lokowanie produktu – czyli o co tak naprawdę chodzi?

Lokowanie produktu, to dość nowa metoda prezentowania reklamy, która została dość późno odkryta przez polską telewizję. Dlaczego? W światowej kinematografii już dość dawno była ona spotykana (patrz filmy z serii bondowskiej). W Polsce dopiero od pewnego czasu można ją spotkać a polega ona na dyskretnym umieszczaniu konkretnych produktów w fabule np serialu.

Lokowanie produktu, jest dość skutecznym narzędziem marketingowym. Dlaczego? Ponieważ jest to jakaś nowość a co za tym idzie – podświadomie zauważamy ją w konkretnym programie. W przeciwieństwie do np toreb papierowych z nadrukiem, ta forma reklamy nie przejadła się jeszcze i wciąż święci tryumfy.

Lokowanie produktu i zjawiska z nim związane

W produkcji telewizyjnej, możemy lokować zarówno konkretne produkty jak też same marki. Oczywiście muszą z tym wiązać się jakieś pozytywne uczucia. Jeśli więc bohater serialu nosi torby papierowe z nadrukiem jakieś konkretnej marki, musi to robić rzecz jasna z uśmiechem na ustach.

Ponadto, dobrze jest jeśli przedstawiony w ten sposób produkt budzi pozytywne skojarzenia. Bohater produkcji, musi mieć jakąkolwiek interakcję z tym produktem. Dobrze jest, jeśli mamy do czynienia z produktem spożywczym – wtedy aktor może pokazać (oczywiście w sposób naturalny) że dany wyrób mu smakuje.

Autentyczność czyli podstawa dobrej reklamy

Lokowanie produktu, musi też mieć formę naturalną. Zresztą ta zasada działa w przypadku każdej reklamy. Pozytywne odczucia związane z danym produktem nie mogą być wepchnięte „na siłę”. Taki przekaz, generuje jedynie złe skojarzenia a nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach odbiorca reklamy jest bardzo wymagający.

Jednym słowem – jeśli odbiorca reklamy poczuje, że traktuje się go jak zwykłego konsumenta, który ma komuś „nabić kasę” to reklama (a także samo lokowanie produktu) będzie miało skutek odwrotny od zamierzanego.

Ukryty przekaz?

Dlaczego nieco wyżej jako przykładu użyliśmy właśnie toreb papierowych z nadrukiem? Zrobiliśmy to nieprzypadkowo, by pokazać że lokowanie produktu odbywa się w sposób dyskretny. Zbyt nachalne wprowadzenie jakiejkolwiek marki nie wnosi nic dobrego i mija się z celem.

Z kolei wspomniane torby papierowe z nadrukiem (a także setki innych, różnych gadżetów którym nie ofiarujemy tyle uwagi) są doskonałym nośnikiem treści marketingowych. Bohaterowie telewizyjnych produkcji, używając wyrobów takich jak my używamy, stają się nam bliżsi a my sami zaczynamy się z nimi identyfikować. W dalszym procesie marketingowym, to zjawisko psychologiczne jest wykorzystywane do jeszcze efektowniejszego reklamowania lokowanych wyrobów.

Artykuł powstał w oparciu o materiały dostarczone przez Pola Studio