Jak jeździć z przyczepą samochodową?

Niektórych kierowców przerasta nawet prowadzenie zwykłego samochodu, inni zaś podejmują się jeszcze trudniejszych zadań. Do takich wyzwań drogowych należy z pewnością jazda z przyczepą za samochodem. Gdy istnieje potrzeba rozpoczęcia tras z takim obciążeniem, przed wyjechaniem w daleką drogę warto przyzwyczaić się do nowych warunków prowadzenia auta.

Prowadzenie auta z przyczepą

Zanim zacznie się ćwiczyć, warto zastanowić się chociaż chwilę nad tym, co właściwie może sprawić kłopot kierowcy. Po pierwsze, będzie to nieco ograniczona widoczność. Wielkość zmian w tym zakresie jest oczywiście powiązana z rozmiarami przyczepki. Jeśli przyczepa jest wysoka i szeroka, to, no cóż. Manewrowanie będzie balansowaniem na granicy bezpieczeństwa drogowego i lepiej by nie podejmował się tego niezbyt doświadczony kierowca. Jeśli jednak dodatek ten jest niski, ale tak długi, że światła do przyczep samochodowych są oddalone od samochodowych reflektorów o ponad dwa metry, to trudnością będzie głównie parkowanie.

Jeśli przyczepka jest dość duża, kierowca może też mieć problem z zakrętami, bo zmiana obciążenia pojazdu powoduje trudności z przyzwyczajeniem się do nawet takich prostych manewrów. Trzeba też pamiętać o tym, że pozostali uczestnicy ruchu drogowego widzą tylko tył pojazdu, a światła do przyczep samochodowych nie dają najmniejszej wskazówki na temat tego, jak długi jest pojazd ciągnący i sama przyczepa. To powinno zwrócić uwagę kierowcy i gdy ktoś go wyprzedza, warto by zachował szczególną ostrożność i zdecydowanie zwolnił, zapewniając bezpieczeństwo sobie i temu drugiemu człowiekowi.

Oświetlenie, czyli dbanie o widoczność na drodze

Kierowca szykujący się do jazdy z przyczepką musi zadbać o dwie rzeczy. O to, by dodatek ten był solidnie przymocowany do samochodu oraz o to, by był z daleka widoczny na drodze. Brak świateł do przeczep samochodowych jest nie tylko bardzo niebezpieczny na drodze, ale i może być przyczyną nagany ze strony policjantów. Światła do przyczep samochodowych są więc elementem, na który warto zwrócić szczególną uwagę.

Ich brak sprawia, że samochód w ciemności staje się zupełnie niewidoczny, bo tylne reflektory zasłonięte przez przyczepę, przestają spełniać swoje zadanie. Przyczepka powinna być więc oświetlona z tyłu, ale i z boku, jeśli jej wymiary przekraczają pewne wartości. Słowem – musi być oświetlona niemal tak samo mocno, jak sam samochód, bo choć stanowi z nim nierozerwalną parę, jest jednak osobnym elementem.

Artykuł powstał we współpracy z Unitrailer