Agregacja kont – co da połączenie rachunków w kilku bankach?

Czym jest agregacja kont? W jaki sposób ułatwia korzystanie ze swoich rachunków bankowych? Czy to bezpieczne i powszechne rozwiązanie? Sprawdź!

Agregacja kont – co da połączenie rachunków w kilku bankach?

Nie sposób uniknąć postępującego procesu cyfryzacji. Choć niektórzy odbiorcy usług bankowych nie są biegli w korzystaniu z najnowszych zdobyczy technologicznych, dla sporej części wprowadzane rozwiązania są znacznym ułatwieniem i cieszą się dużym zaufaniem. Agregacja rachunków płatniczych, czyli inaczej łączenie kont, to nowy rozdział w erze tzw. otwartej bankowości. Co to dokładnie oznacza? Jakie skutki niesie za sobą dla przeciętnego obywatela? Dlaczego może ułatwić codzienność? Czy jest w pełni bezpieczne? Odpowiadamy na najistotniejsze pytania, coraz częściej zadawane przez klientów reprezentujących różne grupy wiekowe. Zapraszamy do lektury.

Co oznacza agregacja kont?

 

Choć pojęcie agregacji kont może brzmieć nieco tajemniczo, w najprostszym ujęciu oznacza, że osoby posiadające więcej niż jeden rachunek bankowy mogą mieć dostęp do wszystkich swoich kont z poziomu aplikacji lub strony internetowej jednego banku. Wprowadzanie tego typu rozwiązań wiąże się z przyjęciem PSD2 – unijnej dyrektywy, która ma na celu m.in.:

 

  • wzmocnić bezpieczeństwo transakcji bezgotówkowych,
  • zmniejszyć odpowiedzialność za wykonanie nieautoryzowanych transakcji,
  • poszerzyć katalog usług świadczonych drogą online,
  • ułatwić rozwijanie się funkcjonalności o charakterze elektronicznym.

 

Unia Europejska chce nadążać za zdigitalizowaną rzeczywistością, dlatego konsekwentnie wprowadza kolejne przepisy – m.in. zwiększając rolę TPP, czyli tzw. podmiotów trzecich. Jakie mogą być tego skutki? Czy banki i ich partnerzy ułatwią swoim klientom życie, czy też sprowadzą na nich zbędne zagrożenia?

Jakie możliwości otwiera agregacja rachunków?

 

Przede wszystkim chodzi o wygodę tych, którzy nie zamierzają polegać wyłącznie na usługach jednej instytucji finansowej. Drugie czy trzecie konto w banku nie powinno nikogo specjalnie dziwić. Coraz częściej w danym banku prowadzi się swoje konto walutowe lub bieżące, gdzie indziej zaciąga długoterminowy kredyt, a w jeszcze innym korzysta z produktów takich, jak np. karta kredytowa. Otwarta bankowość i powiązana bezpośrednio z nią usługa agregacji danych z banków ma wyjść naprzeciw potrzebom świadomych odbiorców. Będą oni mogli za jednym procesem logowania podejrzeć salda wszystkich swoich kont oraz sprawdzić, jak wyglądała historia transakcji. Fakt, że konkurencja między graczami z tego sektora jest niezwykle silna, nie ma w tym przypadku najmniejszego znaczenia – nie chodzi o ochronę interesów poszczególnych banków, lecz ich klientów.

Które banki obsługują agregację kont?

 

Jak wiadomo, agregacja rachunków płatniczych to usługa wymagająca najwyższego stopnia zabezpieczeń. Relatywnie niewielka część banków działających na polskim rynku udostępnia ją w tym momencie. Dlaczego? Ponieważ prace nad stworzeniem stabilnego systemu w tym zakresie wciąż trwają i są na dość zaawansowanym stadium. Bankowość mobilna i internetowa muszą działać bez zarzutu. Santander Bank Polska nie ukrywa pozytywnego nastawienia do tego typu rozwiązań, przy czym spokój swoich klientów bezwzględnie stawia na pierwszym miejscu. Wszyscy zainteresowani agregacją kont mogą być pewni, że banki nie zaniechają podjętych prac wdrożeniowych.

Kto powinien skorzystać z agregacji rachunków?

 

Czy korzystanie z tej funkcjonalności będzie obowiązkiem? Nic podobnego. Wszystko musi odbyć się za zgodą właściciela danych rachunków. Nie ma możliwości, by instytucja prowadząca konto mogła podjąć jakiekolwiek decyzje samodzielnie. To nie koniec przydatnych narzędzi. Ciekawą opcją jest też inicjacja płatności z rachunków, czyli Payment Initiation Service. Oznacza to, że z poziomu aplikacji mobilnej lub strony internetowej danego banku będzie można wydawać pewne dyspozycje odnoszące się do własnych środków pieniężnych zgromadzonych w konkurencyjnych podmiotach. To swego rodzaju rewolucja, mogąca znacznie ułatwić zarządzanie całym domowym budżetem. Co ważne, dyrektywa PSD2 nie zakłada, że instytucje finansowe zyskają swobodny dostęp do wszelkich informacji. Wręcz przeciwnie – to klient zdecyduje, co dokładnie chce przekazać do danego banku.

Warto pamiętać

 

Większość zmian proponowanych na szczeblu unijnym, które mają regulować działanie sektora bankowego, niesie za sobą korzyści dla odbiorców końcowych – zwłaszcza tych traktujących swój smartfon jako centrum zarządzania finansami. Otwarta bankowość i bezpieczna agregacja rachunków płatniczych są doskonałymi przykładami, że prawo może i powinno w pierwszej kolejności chronić obywateli – dba o to również KNF. Na ostateczne efekty działań wdrożeniowych opłaca się cierpliwie poczekać. Gdy wszystkie niezbędne prace zostaną ukończone, a cały system agregacji będzie stabilny, może okazać się, że rezultaty przewyższą oczekiwania, a aplikacje bankowe staną się jeszcze bardziej użyteczne.